cartcheckemailfacebookinstagramlevel-1level-2level-3linkedinmailboxnavigatenextphoneplaneprevradiotwitter

Obszary morskie GMDSS – czym są?

O obszarach morskich GMDSS

Morze dla wielu „świeżaków” może wydawać się nieogarnioną przestrzenią, w ramach której ciężko wyznaczyć granice. Nic bardziej mylnego! Wody terytorialne, wewnętrzne, a także obszary morskie GMDSS to porządki, które służą nie tylko interesom politycznym czy gospodarczym, ale też, a nawet przede wszystkim, bezpieczeństwu jednostek biorących udział w ruchu na morzu. Dlaczego podział na obszary morskie GMDSS i wiedza o tym, na którym z nich planujesz żeglugę, są tak ważne? Przekonaj się!

Obszar morski A1, motorówka, miasteczko portowe.

Wiesz już o tym, że warto wybrać się na kurs SRC i że w razie niebezpieczeństwa na morzu należy wszcząć alarm. Urządzenia radiowe mają jednak swój zasięg – skąd pewność, że w danej szerokości geograficznej twój alarm zostanie usłyszany? Okazuje się, że wszystko zależy od tego, w którym obszarze morskim przyszło ci żeglować. Dowiedz się zatem, co to obszary morskie, po co istnieją i ile ich wyróżniamy. 

Z tekstu dowiesz się: 

  • dlaczego wyznaczono obszary morskie,
  • czym różnią się od siebie obszary morskie A1, A2, A3 i A4,
  • czemu przed rejsem warto poświęcić czas na planowanie i czy na wyprawę do Libii wystarczy UKF-ka. 

Obszary morskie – po co one w ogóle są? 

GMDSS, czyli część konwencji SOLAS obejmująca wymagania i procedury związane z łącznością na morzu, to system, który ma służyć jak najlepszej komunikacji między statkami oraz między statkami i lądem. Nie chodzi oczywiście o zwykłe pogaduszki! Przez radio możemy nadać alarm MAYDAY, zgłosić przeszkody nawigacyjne, skorzystać z porady lekarskiej, a także dogadać się z sąsiednią jednostką, by wzięła nas na hol. Możliwości jest wiele. Co jednak, jeśli niefrasobliwie wypłyniemy na środek oceanu jedynie z radiotelefonem VHF bez DSC? Cóż, w razie kłopotów możemy być… w kropce. Lokalizacja „środka oceanu” jest dyskusyjna, ale z całą pewnością wiadomo, że jest to obszar morski A3, w którym żeglarzowi zaleca się wyposażenie jachtu w co najmniej jedno urządzenie służące do komunikacji satelitarnej. Nie masz takiego? W takim razie perspektywa otrzymania pomocy staje się coraz bardziej… mglista. 

Obszar morski A3 – mgła, statki, spokojne morze

Czy można przygotować się do rejsu tak, by przekraczanie niewidzialnych granic między obszarami morskimi nie skutkowało solidnym stresem? Oczywiście! Przede wszystkim musisz dowiedzieć się, jakie obszary morskie wyróżniamy i po których z nich będziesz żeglować. I choć w artykule o uprawnieniach radiowych na jachcie rekreacyjnym zaznaczamy, że to właściciel jachtu rekreacyjnego decyduje, czy i w jakie urządzenia radiowe wyposaży swój jacht, przyznajcie, że podejmując decyzję w tym temacie, warto mieć na względzie bezpieczeństwo swoje i innych. 

Jakie obszary morskie wyróżniamy? 

System GMDSS dzieli morze na następujące obszary:

  • obszar morski A1 – rozciąga się w promieniu około 20-30 mil od brzegu, w zasięgu co najmniej jednej stacji brzegowej VHF,
  • obszar morski A2 – około 120 do 200 mil morskich od brzegu, w zasięgu co najmniej jednej stacji brzegowej MF, 
  • obszar morski A3 – obszar, w którym łączność zapewniają satelity geostacjonarne – rozciąga się od 70°N do 70°S, z wyłączeniem obszarów A1 i A2, 
  • obszar morski A4 – akweny polarne, poza obszarami A1, A2 i A3. 

Dodatkowo każdy obszar morski to inne urządzenia służące do łączności, a czasami również kolejne uprawnienia wymagane do ich obsługi. 

Co zabrać ze sobą? Planowanie żeglugi a obszary morskie

W przypadku żeglugi po obszarze A1 – w którym zresztą żeglujesz pewnie najczęściej – bezpieczny rejs zapewni ci radiotelefon VHF z przystawką DSC, a także odbiornik NAVTEX, radiopława EPIRB, transponder SART i przenośna VHF-ka. Jeśli jednak planujesz nieco dalszą wyprawę, wpisz na swoją „to-do listę” sprawdzenie, czy wyposażenie twojego jachtu odpowiada temu rekomendowanemu na obszarach morskich, które zamierzasz odwiedzić. Mapy sprawdź jeszcze raz tuż przed rejsem – na spokojnie, na przykład sącząc kawę w marinie. Przezorny zasługuje przecież na relaks!

Kawa w porcie, marina wypełniona jachtami

Na koniec ciekawostka. Czy wiesz, że płynąc wzdłuż brzegów niektórych kontynentów, wcale nie musisz znajdować się na obszarze morskim A1? Rejs w rejony północnej Afryki, na przykład do Maroka czy Libii, wiąże się z wkroczeniem na obszar morski A2. Warto dobrze wszystko sprawdzić, prawda? 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o przenośnych urządzeniach do łączności, które mogą pomóc ci skutecznie wezwać pomoc na morzu, zobacz nasz artykuł o tym, jak działa indywidualny nadajnik ratunkowy PLB.