
- FairWinds.pl
- /
- Blog żeglarski
- /
- Obszary morskie GMDSS – czym są?
Obszary morskie GMDSS – czym są?
O obszarach morskich GMDSS
Morze dla wielu „świeżaków” może wydawać się nieogarnioną przestrzenią, w ramach której ciężko wyznaczyć granice. Nic bardziej mylnego! Wody terytorialne, wewnętrzne, a także obszary morskie GMDSS to porządki, które służą nie tylko interesom politycznym czy gospodarczym, ale też, a nawet przede wszystkim, bezpieczeństwu jednostek biorących udział w ruchu na morzu. Dlaczego podział na obszary morskie GMDSS i wiedza o tym, na którym z nich planujesz żeglugę, są tak ważne? Przekonaj się!

Wiesz już o tym, że warto wybrać się na kurs SRC i że w razie niebezpieczeństwa na morzu należy wszcząć alarm. Urządzenia radiowe mają jednak swój zasięg – skąd pewność, że w danej szerokości geograficznej twój alarm zostanie usłyszany? Okazuje się, że wszystko zależy od tego, w którym obszarze morskim przyszło ci żeglować. Dowiedz się zatem, co to obszary morskie, po co istnieją i ile ich wyróżniamy.
Z tekstu dowiesz się:
- dlaczego wyznaczono obszary morskie,
- czym różnią się od siebie obszary morskie A1, A2, A3 i A4,
- czemu przed rejsem warto poświęcić czas na planowanie i czy na wyprawę do Libii wystarczy UKF-ka.
Obszary morskie – po co one w ogóle są?
GMDSS, czyli część konwencji SOLAS obejmująca wymagania i procedury związane z łącznością na morzu, to system, który ma służyć jak najlepszej komunikacji między statkami oraz między statkami i lądem. Nie chodzi oczywiście o zwykłe pogaduszki! Przez radio możemy nadać alarm MAYDAY, zgłosić przeszkody nawigacyjne, skorzystać z porady lekarskiej, a także dogadać się z sąsiednią jednostką, by wzięła nas na hol. Możliwości jest wiele. Co jednak, jeśli niefrasobliwie wypłyniemy na środek oceanu jedynie z radiotelefonem VHF bez DSC? Cóż, w razie kłopotów możemy być… w kropce. Lokalizacja „środka oceanu” jest dyskusyjna, ale z całą pewnością wiadomo, że jest to obszar morski A3, w którym żeglarzowi zaleca się wyposażenie jachtu w co najmniej jedno urządzenie służące do komunikacji satelitarnej. Nie masz takiego? W takim razie perspektywa otrzymania pomocy staje się coraz bardziej… mglista.

Czy można przygotować się do rejsu tak, by przekraczanie niewidzialnych granic między obszarami morskimi nie skutkowało solidnym stresem? Oczywiście! Przede wszystkim musisz dowiedzieć się, jakie obszary morskie wyróżniamy i po których z nich będziesz żeglować. I choć w artykule o uprawnieniach radiowych na jachcie rekreacyjnym zaznaczamy, że to właściciel jachtu rekreacyjnego decyduje, czy i w jakie urządzenia radiowe wyposaży swój jacht, przyznajcie, że podejmując decyzję w tym temacie, warto mieć na względzie bezpieczeństwo swoje i innych.
Jakie obszary morskie wyróżniamy?
System GMDSS dzieli morze na następujące obszary:
- obszar morski A1 – rozciąga się w promieniu około 20-30 mil od brzegu, w zasięgu co najmniej jednej stacji brzegowej VHF,
- obszar morski A2 – około 120 do 200 mil morskich od brzegu, w zasięgu co najmniej jednej stacji brzegowej MF,
- obszar morski A3 – obszar, w którym łączność zapewniają satelity geostacjonarne – rozciąga się od 70°N do 70°S, z wyłączeniem obszarów A1 i A2,
- obszar morski A4 – akweny polarne, poza obszarami A1, A2 i A3.
Dodatkowo każdy obszar morski to inne urządzenia służące do łączności, a czasami również kolejne uprawnienia wymagane do ich obsługi.
Co zabrać ze sobą? Planowanie żeglugi a obszary morskie
W przypadku żeglugi po obszarze A1 – w którym zresztą żeglujesz pewnie najczęściej – bezpieczny rejs zapewni ci radiotelefon VHF z przystawką DSC, a także odbiornik NAVTEX, radiopława EPIRB, transponder SART i przenośna VHF-ka. Jeśli jednak planujesz nieco dalszą wyprawę, wpisz na swoją „to-do listę” sprawdzenie, czy wyposażenie twojego jachtu odpowiada temu rekomendowanemu na obszarach morskich, które zamierzasz odwiedzić. Mapy sprawdź jeszcze raz tuż przed rejsem – na spokojnie, na przykład sącząc kawę w marinie. Przezorny zasługuje przecież na relaks!

Na koniec ciekawostka. Czy wiesz, że płynąc wzdłuż brzegów niektórych kontynentów, wcale nie musisz znajdować się na obszarze morskim A1? Rejs w rejony północnej Afryki, na przykład do Maroka czy Libii, wiąże się z wkroczeniem na obszar morski A2. Warto dobrze wszystko sprawdzić, prawda?
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o przenośnych urządzeniach do łączności, które mogą pomóc ci skutecznie wezwać pomoc na morzu, zobacz nasz artykuł o tym, jak działa indywidualny nadajnik ratunkowy PLB.

Małgorzata Harasimowicz
Żeglarka i instruktorka żeglarstwa, feministka, copywriterka, studentka. Najczęściej można spotkać ją na Mazurach lub Bałtyku, ale nie stroni też od innych kierunków. Kiedy nie żegluje, pisze angażujące teksty, tworzy narracje i projektuje treści do internetu.