cartcheckcloseemailfacebookinstagramlevel-1level-2level-3linkedinmailboxnavigatenextphoneplaneprevradiotwitter

Radiowe ABC dla każdego – co warto umieć, jeśli często żeglujesz?

Bywasz na rejsach morskich, ale nie planujesz własnych czarterów, bo uwielbiasz żeglować jako załoga? Świetnie! Czy to znaczy jednak, że nie warto nauczyć się podstaw obsługi radia jachtowego? Wręcz przeciwnie! 

Radiowe gadanie i tak słyszysz na jachcie cały czas, wystarczy więc odrobina ciekawości, by wciągnąć się w temat. Być może całe to nadawanie i odbieranie tak ci się spodoba, że zdecydujesz się na kurs SRC? Nawet jeśli deklarujesz, że radio to jednak nie twoja bajka, wiedza na temat łączności może okazać kluczowa w sytuacji zagrożenia. Mamy dla ciebie 3 kluczowe rady dotyczące podstaw obsługi radia dla załoganta czy załogantki - zapoznaj się z nimi i wprowadź w życie już na kolejnym rejsie. 

Chcesz żeglować bezpieczniej i rozumieć więcej z komunikacji radiowej na jachcie? Naucz się podstaw jeszcze przed kursem!

Nadstawiaj ucha! 

Radiostacja jachtowa, tak samo jak radio domowe, posiada kanały odpowiadające danym częstotliwościom. Zazwyczaj nasłuch prowadzi się na kanale 16-tym. To na nim usłyszysz sygnały wzywania pomocy, wzajemne wywołania statków czy zapowiedzi prognozy pogody. 

Na wachcie, w mesie, w kambuzie… Radio słyszysz na jachcie cały czas. Na co należy szczególnie nastroić sobie ucho

  • Jeśli wydaje ci się, że z kokpitu słyszysz wywoływanie jachtu, którym akurat płyniesz, koniecznie powiadom o tym osobę prowadzącą rejs - na takie wezwanie trzeba odpowiedzieć. 
  • Słyszysz nawoływanie MAYDAY, a przy radiostacji akurat nikogo nie ma? Natychmiast weź długopis i postaraj się zapisać jak najwięcej informacji podawanych przez jednostkę wzywającą pomoc. Jak najszybciej powiadom kapitana. 

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o alarmie MAYDAY, przejdź do artykułu: Nadajemy DISTRESS! Czyli komunikaty radiowe w praktyce

  • Poproś osobę odpowiedzialną na rejsie za łączność, by nauczyła Cię zmieniać kanały. Kiedy usłyszysz informację o prognozie pogody, zmień kanał na ten, który podano w komunikacie. Zapisz prognozę. Po zakończeniu komunikatu koniecznie wróć na kanał 16-ty
  • Słuchaj poleceń osoby prowadzącej rejs i tej odpowiedzialnej za komunikację radiową. Ich “nie” i “tak” są decydujące. Na przykład niektórzy kapitanowie mogą nie życzyć sobie, abyś samodzielnie zmieniał lub zmieniała kanały na radiostacji. Jeśli tak będzie, dostosuj się

Wezwanie pomocy

Na radiu, pod czerwoną klapką znajduje się przycisk DISTRESS. Jeśli chodzi o niego, to:

  • należy wiedzieć, gdzie się znajduje, 
  • NIGDY nie wolno wciskać go dla zabawy - to wezwanie pomocy i alarmuje wszystkie jednostki dookoła, a także stacje brzegowe w zasięgu, 
  • jeśli grozi wam zatonięcie i kapitan poprosi cię o wciśnięcie przycisku lub jesteś jedyną osobą, która może to zrobić, naciśnij i przytrzymaj przycisk przez minimum 3 sekundy. 

Naciśnięcie przycisku DISTRESS to kluczowy, pierwszy krok do wezwania pomocy. Po nim powinno nastąpić znacznie bardziej precyzyjne nadanie komunikatu z alarmem MAYDAY na kanale 16-tym. Jednak nawet jeśli to drugie się nie uda, przycisk DISTRESS wystarczy, by świat pospieszył załodze na pomoc. 

Kiedy się gada, kiedy się słucha? 

Radio działa w ten sposób, że kiedy nadajesz na jakimkolwiek popularnym kanale, nikt nie może prowadzić na nim równoległych rozmów. Dlatego szczególnie ważne jest, by kanału 16-tego nie używać do komunikacji prywatnej - tu nadajemy tylko komunikaty pilne, alarmy itd. Jeśli wywołujemy inny jacht, to po uzyskaniu odpowiedzi zapraszamy go na inny kanał roboczy i tam kontynuujemy dialog. 

Aby mówić, wciskaj i przytrzymuj przycisk na gruszce. Chcesz usłyszeć odpowiedź? W takim razie musisz puścić przycisk. 

Fajne to radio, prawda? Mamy nadzieję, że udało nam się choć trochę wkręcić cię w świat łączności. Jeśli masz ochotę poczytać więcej na temat komunikacji radiowej czy żeglarstwa, przejdź na nasz blog


Gosia Małgorzata Harasimowicz, autorka, w pomarańczowej bluzie i szalu

Małgorzata Harasimowicz

Żeglarka i instruktorka żeglarstwa, feministka, copywriterka, studentka. Najczęściej można spotkać ją na Mazurach lub Bałtyku, ale nie stroni też od innych kierunków. Kiedy nie żegluje, pisze angażujące teksty, tworzy narracje i projektuje treści do internetu.

Mini koszyk

Brak produktów w koszyku.