cartcheckcloseemailfacebookinstagramlevel-1level-2level-3linkedinmailboxnavigatenextphoneplaneprevradiotwitter
Uprawnienia radiowe SRC a prowadzenie rejsów rekreacyjnych – góry, zatoka, statki, jacht.

Uprawnienia SRC – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Zastanawiasz się nad zdobyciem uprawnień radiooperatora bliskiego zasięgu SRC? Jeśli chcesz wyczarterować jacht w Chorwacji lub po prostu czuć się bezpiecznie na kolejnym bałtyckim rejsie, uprawnienia SRC powinny być jedną z twoich najważniejszych inwestycji. Czym jednak tak właściwie są? Dowiedz się więcej o SRC!

Wybierasz się na kurs SRC? W takim razie warto by było uporządkować nieco wiedzę na temat uprawnień SRC. Wiesz, czym różnią się uprawnienia SRC wydawane przez UKE i RYA? Czy są one ważne bezterminowo? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Z tekstu dowiesz się:

  • co dają uprawnienia SRC,
  • czy uprawnienia radiooperatora wydawane przez UKE i RYA czymś się różnią.

Uprawnienia SRC – dla kogo i po co?

Każdy kierownik statku – czyli, według polskiego prawa, również żeglarz jachtowy, jachtowy sternik morski lub kapitan jachtowy, który prowadzi rejs na jachcie rekreacyjnym – jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swojej załogi. W dzisiejszych czasach łączność radiowa to najpopularniejszy sposób komunikacji między jachtami czy statkami. Zatem inwestycja w uprawnienia SRC to wprawdzie nie zawsze obowiązek, ale z pewnością dobry ruch w kierunku bardziej świadomego i bezpiecznego pływania.

Jeśli czytałeś nasz artykuł na temat prawa o uprawnieniach radiowych, to wiesz, że prawo nie nakazuje, żeby skipper na każdym akwenie posiadał uprawnienia SRC. Wyobrażasz sobie jednak kapitana, który nie potrafi wywołać sąsiedniego jachtu przez radio lub ma problemy z wezwaniem pomocy czy obsługą radiopławy EPIRB? Według nas to podstawowa wiedza, którą powinien posiadać każdy dobry żeglarz, a zdobywa się ją właśnie na szkoleniach na radiooperatora.

Co zatem dokładnie obejmują uprawnienia SRC? To nie tylko umiejętność obsługi radia UKF, ale też znajomość wszystkich elementów sytemu GMDSS oraz praktyczna obsługa nakładki DSC, pławy EPIRB, NAVTEX-u czy innych urządzeń służących do komunikacji satelitarnej. A dlaczego SRC? Bo uprawnienia radiooperatora bliskiego zasięgu SRC dotyczą łączności na obszarze morskim A1 – czyli w promieniu około 20-30 mil od brzegu.

UKE czy RYA – czym się różnią

Jeśli zdajesz egzamin na uprawnienia SRC UKE, uzyskany certyfikat będzie sygnowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej Rzeczpospolitej Polskiej. Z kolei uprawnienia radiowe SRC wydane przez RYA będą podpisane właśnie przez tę brytyjską organizację – Royal Yachting Association.

RYA jest organizacją umocowaną przez Maritime & Coastguard Agency, zatem zarówno ona, jak i polskie UKE wydają uprawnienia z ramienia administracji państwowych. Dzięki temu uprawnienia SRC sygnowane zarówno przez UKE, jak i RYA są uznawane na całym świecie.

Uprawnienia SRC i UKE są bezterminowe – egzamin zdaje się raz i na zawsze. Jedyna poważniejsza różnica to kwestia języka. Uprawnienia SRC UKE to certyfikat w języku polskim i w tym języku również odbywa się szkolenie. Jest to o tyle niepraktyczne, że nawet podczas klasycznego rejsu na Bornholm już po około dobie żeglugi znajdziesz się na wodach, na których komunikacja radiowa jest prowadzona w języku angielskim. Istotną zatem przewagą kursów RYA jest fakt, że już od pierwszego kontaktu z radiotelefonem masz okazję ćwiczyć i doskonalić komunikację w języku angielskim, w którym prowadzi się większość jachtowych radiowych konwersacji.

Mini koszyk

Brak produktów w koszyku.